wtorek, 19 lipca 2016

Zdrowy tryb życia - część druga Równowaga wewnętrzna - PSYCHE

Zdrowy tryb życia - część druga Równowaga wewnętrzna - PSYCHE

Właściwa postawa i równowaga wobec własnego "ja" jest tak samo istotna w zdrowym trybie życia, jak odżywanie i sport. Kwestia naszej psyche to bardzo obszerny temat. Na naszą psychikę ma wpływ wiele różnorodnych czynników. Każdego dnia trzeba znaleźć czas tylko dla siebie i odważyć się ze sobą pobyć, porozmawiać ze sobą. To wcale nie jest takie proste. Ja mam tendencję do puszczania głośno muzyki, bo mam wrażenie, że cisza mnie przytłacza. Codzienne praca nad sobą daje niesamowite rezultaty. Czytanie książek motywacyjnych (ostatnio namiętnie czytam poradniki A. Matthewsa) pomaga zrozumieć samego siebie.

Bardzo ważne są:

  • Samoakceptacja i umiejętność życia z samym sobą, akceptowanie zarówno własnych ograniczeń, jak i możliwości.
  • Posiadanie długofalowych celów, brak stagnacji, wykorzystywanie swoich umiejętności i rozwijanie ich.
  • Właściwa percepcja rzeczywistości i jej ocena, pozostawianie sobie marginesu na niewiedzę.
  • Radzenie sobie z wymaganiami otoczenia. Asertywne znoszenie uwag i krytyki.
  • Docenienie własnych umiejętności i umiejętność ich wykorzystywania.

Nieraz wystarczy kilka rzeczy przeorganizować, wprowadzić lub zmienić, by żyło nam się lepiej samym ze sobą:

Pamiętaj, żeby się wysypiać. Nic tak dobrze nie robi, jak codzienna dawka zdrowego snu.

Zakończ kontakt z osobami, które źle na Ciebie wpływają. Otaczaj się ludźmi z pozytywną energią.

Włącz w codzienność odpoczynek, niech stanie się nawykiem.

Wycisz się. Jest takie niesamowite ćwiczenie zaczerpnięte z jogi. Połóż się na plecach na podłodze, rozluźnij po kolei wszystkie mięśnie, łącznie z mięśniami twarzy. Idź myślą do każdego fragmentu ciała i uspokajaj go. Poczuj jego ciężar. To proste ćwiczenie, nie komplikuj go. Leż tak co najmniej 10 minut, nie myśląc o niczym, potem przewróć się na bok i bardzo wolno wstań.

Może w pracy można coś przeorganizować, pracować bardziej efektywnie, by mieć więcej czasu dla bliskich.

Zaakceptuj to, czego zmienić nie możesz.

Nie nakręcaj w głowie złych myśli, myśli mają moc – myśl pozytywnie.

Nie oceniaj innych, niczemu to nie służy.

Nie porównuj się do nikogo innego. Każdy ma swoje troski.

Naucz się prosić o pomoc.

Nie wszyscy muszą Cię lubić. Naucz się z tym żyć. Ty też nie przepadasz za wszystkimi, prawda? Jesteśmy różni i to jest piękne.

Licz się ze zdaniem ludzi, których uważasz za mądrych i spokojnie przyjmuj ich ewentualne krytyczne uwagi o Tobie. To wzbogaca i pomaga się zmieniać na lepsze.

Naucz się przyjmować komplementy.

Uśmiechaj się, to nic nie kosztuje, a tak dużo wnosi.

I przede wszystkim myśl dobrze o sobie.


Printfriendly