wtorek, 15 września 2015

Pięć powodów, by korzystać z sauny



http://www.monikabregula.pl/2015/09/piec-powodow-by-korzystac-z-sauny.html

Uwielbiam kąpiele w saunie, zwłaszcza mokrej gdzie poprzez polewanie kamieni zwiększa się temperaturę powietrza. O to kilka powodów by korzystać z sauny:

Pierwszy 

Oczyszcza z organizm z nagromadzonych toksyn i wszelkich zanieczyszczeń skóry. Polecana jest dla cery tłustej, (czyli mojej), bo uwalnia od nadmiaru sebum.

Drugi

Zapobiega zakwasom, sauna wspomaga regenerację tkanki mięśniowej.

Trzeci

Sprzyja odchudzaniu, ale nie łudźcie się, tracimy przede wszystkim wodę.

Czwarty

Poprawia odporność organizmu, co jest niezwykle ważne późną zimą i wczesną wiosną, kiedy najbardziej jesteśmy narażeni na infekcję i wirusy.

Piąty

Mój ulubiony powód sauna niezwykle odpręża i wycisza. Sprawia, że człowiek jest zrelaksowany jak po godzinnym masażu. Żadne mięśnie nie bolą, czujemy się uspokojeni i odprężeni.

Jest kilka rodzajów saun:

Sucha (szwedzka); sauna o najwyższych temperaturach (nawet do 120 °C) i niskiej wilgotności powietrza – 10%, zwykle obudowana drewnem, z piecem z gorącymi kamieniami pośrodku. Nie powinno się korzystać z niej częściej niż raz w tygodniu.

Mokra (fińska): zbudowana podobnie do suchej, ale temperatura dochodzi w niej do 90 °C, wysoką wilgotność powietrza 25-50% zapewnia częste polewanie rozgrzanych kamieni wodą. Łatwiej w niej wytrzymać niż w suchej, można z niej korzystać często.

Parowa: zapewnia wilgotność powietrza na poziomie 50%, przy temperaturze dochodzącej do 60 °C, piec w takiej saunie ma specjalny parownik, który można wykorzystywać do aromaterapii.

Na podczerwień (infrared): temperatura ok. 50 °C, wilgotność powietrza na poziomie 25%, tu nie ma gorącego powietrza, tylko promienniki podczerwone, które działają jak wylegiwanie się na słońcu.

Sauna solna — najchłodniejsza ze wszystkich saun. Temperatura w niej osiąga jedynie 45-65° C, wilgotność jest umiarkowana 30-50%. Działanie sauny to przede wszystkim naturalny peeling całego ciała, wzmocnienie systemu odpornościowego, wypoczynek oraz dezynfekcja ciała. Nie wiem, dlaczego, ale najprzyjemniej się w niej wypoczywa i wycisza, daje takie odczucie niesamowitego spokoju.

Są jeszcze: biosauna, ruskie banie itd.

Pamiętajcie, że pobyt w saunie powinno się przerywać, co kilkanaście minut zimnym prysznicem, a po wyjściu z niej należy odpocząć pół godziny, bo to duże obciążenie dla organizmu zwłaszcza po saunie z wysoką temperaturą. Dobrze jest wyjść od razu na świeże powietrze.





Printfriendly